Disco Volante Spyder

 

Alfa Romeo Disco Volante Spyder er bilen som bekrefter alle alfistis tese om at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves.


  

Til tross for at alle de store og viktige bilutstillingene hvert eneste år er åsted for avdukinger av nye modeller, er det allikevel langt mellom de virkelig spektakulære bilene. 

Men, en gang iblant skjer nettopp det – at det bilinteresserte og bilkjøpende publikum blir vitne til en nykommer som frembringer gåsehud, hjertebank, øket spyttsekresjon og lette febertokter. Årets utstilling på Genève-salongen hadde akkurat en sånn skjellsettende premiere: Alfa Romeo Disco Volante Spyder.


Flyvende tallerken
«Smak på navnet» pleier det ofte å stå i anmeldelser av produkter med spektakulære navn. Jeg vil heller si «lukk øynene og se den for deg, Alfa Romeo Disco Volante Spyder». Selv for en som ikke behersker det italienske språket utover det aller mest elementære, er navnet nærmest selvforklarende! 

Disco Volante betyr selvsagt «flyvende tallerken», og bringer tankene hen på grenseoverskridende, innovativ, vågal, men samtidig helt genialt design. En bil du aldri glemmer hvis du først har sett den én gang.


C52 satte standard
Bak nyskapningen står karosserifirmaet med det imponerende navnet Carrozzeria Touring Superleggera, et firma som for oss italofile er vel kjent, både på grunn av sine uforglemmelig vakre design på sekstitallsikonene Maserati 3500, Lancia Flaminia og Lamborghini 350 GT, men kanskje aller mest for bilen som ga opphav til navnet Disco Volante, nemlig den legendariske Alfa Romeo 1900 C52 Disco Volante fra 1952.

Med sitt futuristiske og epokegjørende design skulle den i tiår fremover komme til å sette standard for alle som produserer sportsbiler, og  – betegnende nok –  det var publikum selv som ga den tilnavnet Disco Volante. Felles for alle disse ikoniske bilene er at de er bygget med Tourings legendariske Superleggera-konsept.

 


Felice Bianchi Anderlonis filosofi
Men, tilbake til årets utgave. I anledning sitt 90-årsjubileum ønsket Touring å vise for alle og enhver at de fortsatt er kapable til å tilføre bilverdenen noe helt spesielt. Og hva var vel mer naturlig enn å skape et design som henspiller på C52'en? 

De kontaktet derfor Alfa Romeo, som umiddelbart tente på ideen. Resultatet ble at Touring fikk tilgang på syv chassiser fra Alfa Romeo C8 Spider. Over disse chassisene satte de sine håndverkere til å håndbygge et karosseri av aluminium og karbon. Filosofien er stadig den samme som i sin tid ble formulert av Tourings grunnlegger, Felice Bianchi Anderloni, nemlig «vekt er fienden, luftmotstand er en hindring».


Ramme av karbonfiber-rør
Tourings legendariske Superleggera-konsept med håndhamrede aluminiumspaneler over en rørramme har selvsagt utviklet seg i takt med den øvrige teknologiske utviklingen. 

I dag kombineres aluminium med karbon, og tanken er at de ulike materialene komplementerer hverandre i henhold til optimale standarder med hensyn til viktige faktorer som vekt, styrke, finish, kvalitet og reparasjonsmuligheter i tilfelle skade.
Vår tids Superleggera-karosseri er i stor grad bygget rundt en ramme av karbonfiber-rør. Etter tilpasning blir aluminiumspanelene enten limt eller sveiset til rammen. I tillegg til aluminium er komponenter som frontstøtfanger, grill, panser, vindusramme, det avtagbare taket med mer fremstilt i karbon. 

 

 

Nomex

Så vel panser som «bagasjelokk» er i sandwich-konstruksjon med Nomex-fyll for å oppnå bedre stivhet og vektfordeling, og for å fungere vibrasjons- og støydempende. Nomex, som for øvrig er et DuPont-produkt, er et polymert stoff som danner en slitesterk og fleksibel fiber. 

Nomex har gode egenskaper i miljøer med høye temperaturer (det benyttes blant annet innen brannvern) og er et ideelt materiale for å beskytte personer og utstyr fra varme og flamme.

Videre benytter Carrozzeria Touring Superleggera seg av laserteknologi for å holde alle mål innenfor strengt definerte toleransekrav. 


Syv biler, syv farger
Til tross for at dette er «skreddersøm» til fingerspissene, skal Disco Volante Spyder som sagt produseres i en eksklusiv serie på syv biler i syv forskjellige farger. For å sikre seg mot avvik fra bil til bil sørger fabrikken for nitid logging av hele byggeprosessen på hvert eneste eksemplar. 

Deretter blir de kjørt gjennom et grundig testregime for ytterligere å kvalitetssikre bilene. Hvilket sikkert er både fornuftig og påkrevet, for til tross for at bilene har en pris som «oppgis på kundens forespørsel» (les: ekstremt høy), er det ikke urimelig å tenke seg at de entusiastene som sikrer seg disse godbitene både har vilje og kompetanse til å utnytte bilenes potensial med hensyn til fart og kjøreglede.

 

 

The pedal to the metal

Under et spektakulært ytre skjuler det seg et formidabelt indre: En 90° V-åtter på 4.7 liter fra Alfa Romeo C8 Spider og Competizione (coupeutgaven av samme bil) leverer 450 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 480 Newtonmeter ved 4850 omdreininger. 

Dette er tilstrekkelig til å bringe bilen fra 0 til 100 på 4.5 sekunder, og fortsetter man å holde «the pedal to the metal» vil man kunne nyte vind i håret med en topphastighet på 292 km/t. 

Det skulle imidlertid ikke forundre meg det minste om noen av kundene sørger for å gi bilen et oppsett som reduserer akselerasjonstiden med noen tiendeler og øker topphastigheten med ytterligere 8-9 km/t!


Moderne tolkning
Bil handler om følelser, og italienske biler handler alltid om sterke sådanne. Så når Carrozzeria Touring Superleggera og Alfa Romeo i fellesskap kommer opp med sin 2016-tolkning av C52 Disco Volante, så snakker vi pur lidenskap – intet mindre! 

Dette er nok et eksempel på at La Dolce Vita nytes best på fire hjul. Nyt bildene og smak på navnet. Disco Volante! Det stemmer på en prikk, ikke sant?

 

 

_______________________________


Tekst: HANS-JØRGEN SVARTVASMO   
Foto: TOURING SUPERLEGGERA

_______________________________

Fra Alfanytt #2/2016 – magasin for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.