Museo Storico – del 1: Timeline

Museo Storico – del 1: Timeline

Publisert av Christian Jarre den 18.06.19. Oppdatert 02.03.23.

For alle alfister er Museo Storico Alfa Romeo et hellig sted, et tempel. Det ligger ved motorveien som går fra Milano sentrum og til flyplassen Malpensa, ved Arese, ikke langt fra de store, forlatte bygningene som tidligere var hovedfabrikken til Alfa Romeo. 

 

 

Timeline

19 biler står utstilt i denne avdelingen:

A.L.F.A. 24 HP (1910-14)

A.L.F.A. 15 HP Corsa (1911-13)

RL Super Sport (1922-27)

6C 1750 Gran Sport Paris (1930-32)

8C 2300 Corto (1931-34)

6C 2300 B Corto (1935)

6C 2500 Sport (1939-52)

1900 (1950-58)

1900 Super Sprint (1955-58)

Giulietta (1955-64)

2600 Sprint (1962-66)

Giulia (1962-78)

Montreal (1970-77)

Alfasud (1972-84)

Alfetta (1972-84)

75 2.0 TS (1985-92)

164 3.0 V6 (1987-94)

156 (1997-2007)

8C Competizione (2007-2009)

 

 

Museet er godt synlig fra motorveien, det er et bygningskompleks med fem store bygninger, og det står «Alfa Romeo» i store, røde bokstaver på toppen av det høyeste bygget. Museo Storico Alfa Romeo ble gjenåpnet for publikum 30. juni i år etter at lanseringen av Giulia hadde skjedd samme sted på helligdagen 24. juni, 105-årsdagen til Alfa Romeo.

Selve museet ligger i den store bygningen nærmest motorveien, men inngangen er i ett av byggene som ligger lengst fra motorveien. Etter noen rundkjøringer i Viale Alfa Romeo kommer man til en port, og derfra kjører man videre inn til selve bygningskomplekset. Fra parkeringsplassen føres man under en rød overbygning inn til selve bygningene. 

 

 

Klenodier

Men man er fortsatt ikke framme. Inne i bygningskomplekset føres man gjennom flere ganger, og etter å ha blitt fraktet høyt opp av en rulletrapp, føres man inn i selve museet.

Hvorfor alt dette? Jo, det er noe med den stemningen man settes i. Man går ikke bare rett inn i museet, det er en prosess der forventningene bygges opp. Underveis i gangene fram til selve museet får man blant annet historien og utviklingen til logoen.

Men nå er man altså fremme, og gjennom seks etasjer presenteres noen av de ypperste klenodier som har kommet fra Alfa Romeo. Utstillingen er moderne og delikat, det er presentasjoner ved hver enkelt vogn, og det er god plass til å beundre klenodiene fra ulike vinkler.


Nedover

Når man er inne, så går man fra toppen og ned gjennom museet. I de to øverste etasjene får man servert en del av de epokegjørende bilene gjennom 105 år, spredd ut som eikene i et hjul. Dette er Timeline-avdelingen, som du også ser bilder av her.

I de to etasjene under – i avdelingen for Bellezza – presenteres en rekke av de aller vakreste bilene, og her står det mange biler som du ser her på museet og kun her: Carabo, Disco Volante, Iguana og en gedigen samling biler i 105-serien.

Nederst er avdelingen for Velocitá, racinghistorien og Alfa Romeos DNA. I hjertet av bygningen så å si. Her står 33 Stradale, Nicola Larinis 155 V6 TI og bilene til Nino Farina og Juan Manuel Fangio, som vant hver sin sesong av de to første Formel 1-sesongene, i 1950 og 1951.

 

Kunne vært større

Utstillingen omfatter omtrent 70 biler. Mange er prototyper fra Alfa Romeo, og mange er bygd i kun ett eksemplar hos ulike karosseribyggere. Det føles spesielt å stå og se på Bertones Carabo. Eller når du står overfor en Giulietta Spider fra 1955 og det står en Prototipo ved siden av.

Selv om utstillingen er omfattende, så finnes det langt flere biler som ikke er utstilt, men som er i museets eie, også flere prototyper og racingbiler. Museet kunne enkelt både doblet og tredoblet volumet på utstillingen. 

I tilknytning til museet er det også en kafé og en butikk hvor det er mulighet for å kjøpe offisielle Alfa-produkter.

 

 

Stengt siden 2009

Det er ingen selvfølge at Museo Storico åpnet. Det har vært stengt siden 2009, og det ble ikke klart, i alle fall ikke offisielt, før omtrent for ett år siden at det faktisk skulle åpne. Dette er en del av planen om å relansere merket, og det er ingen tilfeldighet at Giulia ble lansert akkurat her.

Planen var nok å åpne 24. juni 2015, men de ble rett og slett ikke ferdig i tide. Det sier sitt at invitasjoner til forhåndsvisningen 29. juni, den såkalte vernissagen, ble sendt til europeiske Alfa-klubber bare noen få dager før åpningen. Så her var lite klart før i siste liten. Det sies at ingenting var på plass én måned før åpningen, så her har nok mange jobbet kraftig overtid i juni.


Sergio Marchionne

Klubb Alfa Romeo Norge mottok invitasjonen fra Fiat Chrysler Automobiles bare noen få dager i forveien. Men når den tross alt var signert CEO Sergio Marchionne og styreformann John Elkann – barnebarnet til legenden Gianni Agnelli – så var det likevel enkelt å bestemme seg! Da var det bare å bruke oppsparte bonuspoeng og komme seg til Arese.

Vi var tilstede under vernissagen sammen med en del andre europeiske Alfa-klubber i tillegg til fiffen fra Torino og Milano. 

  Flere og større bilder fra Timeline-avdelingen finner du her.

 

 

___________________________________________________________________



Tekst: TROND BERGENE

Foto: TROND BERGENE, JOHN MEDLAND, KENNETH KLINGE og ALFA ROMEO


___________________________________________________________________


Fra Alfanytt #3/2015 – magasin for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.