Coupeen GTV og dens åpne søster Spider ble begge presentert på bilutstillingen i Paris høsten 1994 og i Genève i mars året etter.

 De avløste henholdsvis GTV med transaksel (1974-1986) og Spider med bakhjulstrekk (1966-1994). Begge modellene ble designet av Enrico Fumia (f. 1948) da han var ansatt hos Pininfarina.

De er begge 100 % Alfa Romeo med den tradisjonelle scudettoen, den «flyvende» nesen, den markante «folden» fra fremre støtfanger til like under bakruten – og hver sin bakende som passer perfekt til henholdsvis GTV og Spider. 
De fire små frontlyktene er i virkeligheten to store, doble lykter og fire små, runde hull i panseret. GTV og Spider deler plattform med den eldre Alfa Romeo 155 samt Fiat Tipo, uten at det gjør dem noe dårligere.
Bilene fikk den helt nye toliters Twin Spark-motoren med variable ventiltider, to tennplugger per sylinder, fire ventiler per sylinder, to motsatt-roterende balanseaksler og det nyeste Bosch Motronic M2 10.3 styresystem.

 

Multi-link
Det var meningen at GTV og Spider skulle få samme bakhjulsoppheng som Alfa Romeo 155, men etter prøvekjøring på Balocco-banen insisterte sjefen for Fiat Auto, Paolo Cantarella, på at kjøreegenskapene skulle opp på et høyere nivå. Dermed ble et nytt multi-link bakhjulsoppheng konstruert. 

Ved hjelp av doble triangler og supplerende reaksjonsarmer holdes hjulet i en tilnærmet vertikal posisjon. Hjulopphenget utnytter de tverrgående kreftene ved svingkjøring til å gi en viss grad av bakhjulsstyring, noe som resulterer i en klart forbedret stabilitet og kontroll.




144, 150, 192, 200 eller 220 hk
Ved lanseringen kom begge bilene med 16-ventilers 2.0 Twin Spark med 150 hk. I tillegg kom GTV med 2.0 V6 TB-motoren (Turbo Benzina) med 200 hk, mens Spider kunne skilte med 3.0 V6 med 192 hk. Bilene kunne fås med to utstyrsnivåer. Basis hadde stoffseter, stålfelger med hjulkapsler i plast og intet klimaanlegg, mens Lusso hadde seter med Momo-skinn, aluminiumsfelger og manuelt klimaanlegg.

Fra november 1996 kunne GTV fås som 3.0 V6 24V med 220 hk og i april 1998 ble 1.8 Twin Spark 16V med 144 hk tilgjengelig i begge bilene. GTV 3.0 V6 24V hadde nå sekstrinns girkasse.

I 1999 fikk begge bilene en innvendig ansiktsløftning med blant annet trekantet knapp for nødblinklys, automatisk klimaanlegg – og utvendig fikk kom det krom i Alfa Romeo-scudettoen.


Facelift og nye motorer
På bilutstillingen i Genève i mars 2003 ble GTV og Spider presentert med en liten ansiktsløftning signert Pininfarina. Utvendig er fronten endret med en mer fremtredende scudetto, litt i stil med Alfa Romeo 147 før dens ansiktsløftning, men litt bredere.

Setene fikk et annet utseende og en litt lavere plassering, midtkonsollen ble endret og knappen til nødblinklyset ble igjen rund. Motorene var nå 2.0 JTS (Jet Thrust Stoichiometric) med 165 hk og 3.2 V6 24V med 240 hk.

 

 

GTV Edizione Sportiva
GTV og Spider ble laget i mange utstyrsvarianter. Et eksempel er GTV Edizione Sportiva som ble solgt på det tyske markedet i 2001.

Den har svart metallic lakk, røde gulvtepper, elektrisk justerbare varmeseter, svart Momo-skinn med røde sømmer i setene, dørsidene, rattet og girkulen, 17-tommers aluminiumsfelger med «telefondesign», cd-skifter i bagasjerommet, samt Blaupunkt-radio med innebygget navigasjon.

Både 2.0 Twin Spark 16V og 3.0 V6 24V var tilgjengelig i GTV Edizione Sportiva. 

Produksjonen av 916-serien opphørte i 2004, og den ble senere avløst av henholdsvis Brera og Spider (939).

______________________

Tekst: ERIK SCHIFTER-HOLM
Foto: LARS TORVUND HANSEN, ØYVIND IVERSEN og ROLF FORSDAHL
______________________

Fra Alfanytt #1/2016 – magasin for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.