«Jeg er 28 år, bor i Gjøvik og giftet meg med min elskede Kristin i fjor. Dette med bryllupet skal jeg komme tilbake til, men som bildene avslører har jeg også en kjærlighet til vakre biler.»

Bilinteressen min har alltid vært der, selv om jeg brukte noen år på å finne et merke jeg følte meg hjemme hos. For i min ungdom ble jeg offer for gruppepress, og da var det tyske biler som visstnok var best: Audi, BMW og Volkswagen. Heldigvis kom jeg meg etter hvert ut av denne krisen og fikk øynene opp for ekte italiensk brukskunst.

Fra svært ung alder har jeg alltid vært interessert i Italia og da mer spesifikt fotballaget Juventus, som jo holder til i byen Torino. Ennå har jeg faktisk en hjemmelaget pute i kjellerstuen med «JUVE» brodert inn i. Den ble laget i tredje- eller fjerdeklasse på barneskolen, tror jeg. 

I mer voksen alder begynte jeg å lese meg opp på Juventus' historie og fant da ut at Agnelli-familien som eier Juventus, også er eiere av Fiat-konsernet. Men lite visste jeg om at Fiat og Agnelli-familien også eier masse feite bilmerker, slik som Ferrari og Alfa Romeo! Jeg visste jo fra før at dette var spesielle biler, men koblingen til mitt favorittlag gjorde spesielt sistnevnte mer interessant.


Wow! 
Plutselig begynte jeg å legge merke til disse bilene når jeg var ute og kjørte, og det var lett å drømme seg bort. Det øyeblikket jeg likevel husker best var da jeg lå bak en Alfa Romeo 159 og jeg tenkte «Wow! Den bakparten er virkelig noe for seg selv!».

Den ene førte til det andre, og med ett ble Finn.no saumfart for å sjekke ut disse bilene. Dessverre lå de fortsatt for høyt i pris for en ung og lovende Owren, så her måtte man bare smøre seg med tålmodighet. 

Det gikk noen år, og Kristin og jeg fikk en sønn. Vår daværende Passat hadde mer sykdommer enn man kan telle på hånda, og vi stolte rett og slett ikke på den lenger.

Jeg satt tilfeldigvis og leste en artikkel på nettet som handlet om fem bruktbilkupp til under 100 000 kroner. Den ene bilen var en 2007-modell 159 Sportwagon i fargen Alfa Rosso. Denne hadde 1.9-literen med 150 hk og kostet bare 99 000 spenn!

Owren måtte trekke pusten litt…kunne han virkelig gjøre dette? 


Gode seter
Hele poenget med et bilkjøp er at vi trengte en bil å stole på. Kunne man stole på en fyrrig italiener fra alpene? Etter mye research og flere telefonsamtaler med kompetente folk så gikk vi for den, og takk gud for det! 

Etter den eide jeg en Giulietta 1.4 TB med 120 hk. Det var en hvit 2012-modell. Nå sitter jeg her med min tredje Alfa og kunne ikke vært mer fornøyd.

Det er en MY11-utgave av 159 Ti 2.0 JTD med 170 hk. Den har nesten alt utstyr, mangler vel bare takluke, elektriske seter og skinntrukket dashboard. Ellers har den alt av utstyr, til og med kne-airbag på passasjersiden. Den har de relativt sjeldne sorte delskinnsetene, som er de desidert beste setene jeg har hatt i en bil noen gang! 

Men likevel er det eksteriørfargen som gjør denne bilen særdeles spesiell. Her har vi fargen Rosso Competizione 115/B, som er den samme fargen som Alfa Romeo bruker på 4C-modellen.

Denne fargen har så mye dybde at det nesten ikke er til å tro på, og jeg har ennå ikke funnet en eneste kameravinkel som klarer å fange opp den nydelige rødfargen på en rettferdig måte. Rosso Competizione må rett og slett oppleves, og jeg blir aldri lei av å snu meg tilbake for å skue på den.


Solide
Jeg har kjørt mye bil, deriblant 80 000 kilometer i året som drosjesjåfør i mangfoldige nye biler. Men Alfa Romeo skiller seg ut på spesielt ett område: Kjøreglede! 

Aldri har jeg eid biler som har så mye liv i seg og som gir så mye glede langs landeveien. Og det gjør jo heller ikke noe at Alfaene også er svært solide. (Vi har også en nesten ny Ford S-Max som vi ikke kan si dét om.)

Vi har tre barn og to hunder og lever et hektisk liv. Og Kristin er, som mange fruer, glad i å planlegge. Bryllupet var naturligvis intet unntak. Her skulle det planlegges i detalj, ja!

Men – heldigvis – jeg fikk velge bryllupsbilen. Selvfølgelig gjorde jeg det. Og hva gjorde jeg da? Jo, jeg kikket ut av kjøkkenvinduet og inn i garasjen. Der sto den jo! 

Nylig lakkbehandlet og skinnende ren fikk vår Alfa Romeo æren av å frakte meg og kona mi på vår store dag, og den skuffet ikke. 

Alfa Romeo skuffer aldri, de bare gleder.

Og jeg er endelig hjemme.

______________________

Tekst: MARIUS TROGSTAD OWREN
Foto: ANTON LIGAARDEN 
Tekst: MARIUS TROGSTAD OWREN
Foto: ANTON LIGAARDEN 
Tekst: MARIUS TROGSTAD OWREN
Foto: ANTON LIGAARDEN 
Tekst: MARIUS TROGSTAD OWREN
Foto: ANTON LIGAARDEN 

Tekst og foto: MARIUS TROGSTAD OWREN
Bryllupsfoto: ANTON LIGAARDEN

______________________

Syv motorer fra start
Også i motsetning til Giulia ble 159 lansert med hele syv forskjellige motorer. Bensinmotorene besto av 3.2 V6 JTS på topp, så kom 2.2 JTS og 1.9 JTS, og helt til slutt 1.8 MPI. De ytte henholdsvis 260, 185, 160 og 140 hk. Dieselmotorene var 2.4 JTDm, 1.9 JTDm 16V og 1.9 JTDm 8V, som genererte 200, 150 og 120 hk.
 3.2 V6-motoren fikk mye tyn fordi den ikke bygde videre på Busso-V6'eren, men var en blokk hentet fra GM-kameraten Holden i Australia. Som Bussoen har den sylindrene i 60-graders vinkel, men den har mindre boring og lenger slag enn Bussoen. Den har også kjededrift på kamakslingene. 
 Selv om Alfa Romeo la ned mye arbeid i å designe toppen med variabel ventilstyring (twin phaser), direkte innsprøytning og økt kompresjon, så ble 3.2 V6-motoren i 159, Brera og Spider aldri den helt store slageren. Delvis fordi den var rimelig tørst, og selv om den var nyutviklet, hadde den høye utslippsverdier – noe som ga økte avgifter og en høy nybilpris. Men det viktigste var kanskje likevel at den ikke låt som en Busso. 3.2 V6-motoren ble avsluttet i 2010.
 En skulle jo også tro at 1.9 JTS- og 2.2 JTS-motorene var derivater av 2.0 JTS, som første gang dukket opp i Alfa 156 i 2002, men den gang ei. 
 2.0 JTS-motoren på 166 hk var en modifisert 2.0 Twin Spark med ny topp og reimdrift på kamakslingene, og på grunn av høye produksjonskostnader ble den kun gjort tilgjengelig for 156, GT og 916-serien (GTV og Spider). Alfa 147 og 166 fikk aldri denne motoren.
 JTS-motorene som ble satt inn i 159 bygger på GM-motoren Ecotec L61 og har kjededrift på kamakslingene, men ble kraftig ombygd for å oppfylle Alfa Romeos krav. Noe mindre kjent er det at 159 også ble levert med en 1.8-liters MPI-bensinmotor hentet fra Fiat. Altså ikke en Twin Spark-motor fra 156, men en «ordinær» 16V-motor med multipunkt innsprøytning, ikke direkte innsprøytning som JTS-motorene har.
Syv motorer fra start
Også i motsetning til Giulia ble 159 lansert med hele syv forskjellige motorer. Bensinmotorene besto av 3.2 V6 JTS på topp, så kom 2.2 JTS og 1.9 JTS, og helt til slutt 1.8 MPI. De ytte henholdsvis 260, 185, 160 og 140 hk. Dieselmotorene var 2.4 JTDm, 1.9 JTDm 16V og 1.9 JTDm 8V, som genererte 200, 150 og 120 hk.
 3.2 V6-motoren fikk mye tyn fordi den ikke bygde videre på Busso-V6'eren, men var en blokk hentet fra GM-kameraten Holden i Australia. Som Bussoen har den sylindrene i 60-graders vinkel, men den har mindre boring og lenger slag enn Bussoen. Den har også kjededrift på kamakslingene. 
 Selv om Alfa Romeo la ned mye arbeid i å designe toppen med variabel ventilstyring (twin phaser), direkte innsprøytning og økt kompresjon, så ble 3.2 V6-motoren i 159, Brera og Spider aldri den helt store slageren. Delvis fordi den var rimelig tørst, og selv om den var nyutviklet, hadde den høye utslippsverdier – noe som ga økte avgifter og en høy nybilpris. Men det viktigste var kanskje likevel at den ikke låt som en Busso. 3.2 V6-motoren ble avsluttet i 2010.
 En skulle jo også tro at 1.9 JTS- og 2.2 JTS-motorene var derivater av 2.0 JTS, som første gang dukket opp i Alfa 156 i 2002, men den gang ei. 
 2.0 JTS-motoren på 166 hk var en modifisert 2.0 Twin Spark med ny topp og reimdrift på kamakslingene, og på grunn av høye produksjonskostnader ble den kun gjort tilgjengelig for 156, GT og 916-serien (GTV og Spider). Alfa 147 og 166 fikk aldri denne motoren.
 JTS-motorene som ble satt inn i 159 bygger på GM-motoren Ecotec L61 og har kjededrift på kamakslingene, men ble kraftig ombygd for å oppfylle Alfa Romeos krav. Noe mindre kjent er det at 159 også ble levert med en 1.8-liters MPI-bensinmotor hentet fra Fiat. Altså ikke en Twin Spark-motor fra 156, men en «ordinær» 16V-motor med multipunkt innsprøytning, ikke direkte innsprøytning som JTS-motorene h

Fra Alfanytt #1/2019 – medlemsblad for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.