Museo Storico – del 2: Bellezza

Museo Storico – del 2: Bellezza

Publisert av Christian Jarre den 18.06.19. Oppdatert 02.03.23.

Allerede på begynnelsen av seksitallet startet man å samle klenodiene som i dag utgjør museets bilsamling. Men det var først på tampen av 1976 – samtidig som Montreal, Giulia, Alfetta og Alfasud kunne kjøpes flunkende nye hos forhandlerne – at museet åpnet dørene for publikum første gang.

 

 

Bellezza
23 biler står utstilt i denne avdelingen.
A.L.F.A. 40/60 HP Aerodinamica (1911)
8C 2900 B Lungo (1938)
6C 2300 B Mille Miglia (1938-39) 
6C 2500 Super Sport (1938-52)
6C 2500 Sport (1939)
1900 C52 Disco Volante (1952-53)
2000 Sportiva (1954)
Giulietta Sprint (1954–65) 
Giulietta Spider Prototipo (1955)
Giulietta TI (1957-64)
Giulietta Sprint Speciale (1959–66) 
Giulietta SZ (1960-62)
Giulia TI Super (1963–64)
Giulia Sprint GT (1963–66)
Giulia TZ (1963-67)
Giulia Sprint Speciale Prototype (1965)
Giulia Sprint GTA (1965–69) 
1600 Spider (1966-69)
Carabo (1968)
Iguana (1969)
33/2 Speciale (1969) 
GT 1600 Junior Z (1972-76)
Nuvola (1996)

 

 

Den gang lå museet i hjertet av hovedfabrikken, og i mange år måtte man melde sin ankomst på forhånd for å slippe inn. Etter at Alfa Romeo flyttet sitt hovedsete til Torino og forlot produksjonsfasilitetene i Arese utenfor Milano, ble museet stengt. 

Det skjedde i 2009. Det var på den tiden at MiTo var aller nyeste bilmodell i porteføljen, og navnet MiTo signaliserte jo nettopp det faktumet at Alfa Romeo skulle flytte vestover fra Milano til Torino.

 

 

Myndighetene sa nei

Etter nedleggelsen forfalt de fraflyttede bygningene. Plastbøtter sto utplassert rundt omkring i bygningene for å fange opp dryppende vann fra utette tak. Men lekkasjene gjennom takkonstruksjonen var ingenting mot de planene Fiat-konsernet hadde: De ville selge en stor del av samlingen. I Torino skulle en ny utstilling oppstå, men da med langt færre eksemplarer.

Heldigvis satte de italienske myndighetene en stopper for salget. De mente at samlingen var en nasjonalskatt som ikke må splittes for alle vinder og heller ikke føres ut av landet. 

Fiat måtte derfor gi opp sine planer. Isteden gjorde de noe positivt ut av det, ved å gjennomføre en komplett renovering av museet. Fiat var altså kommet på bedre tanker og så med ett at museet ville være en viktig brikke i Alfa Romeos globale relanseringsplan. 


Gjenoppbygging

I slutten av 2013 fikk arkitekt Benedetto Camerana i oppgave å designe en oppdatering av hele museet, samtidig som bygningene skulle bevares. Prosjektet startet sommeren 2014, og det betyr jo at alt sammen ble ferdig på mindre enn 12 måneder, hvilket må sies å være imponerende.

Man gikk altså svært sent i gang med å gjenoppbygge museet, og mange tvilte på at det ville bli ferdig til juni 2015. Hvorfor juni 2015? Jo, i den måneden var det to viktige hendelser:

• Alfa Romeo fylte 105-års bursdag 24. juni

• Verdensutstillingen Milan Expo åpnet


Museo Ferrari er målestokken?

Det arkitektoniske redesignet skulle gå hånd i hånd med en forventet økning i antall besøkende. I følge Wikipedia var antall besøkende 10 500 i 2006. Nå forventet man langt flere. Alfanytt kjenner ikke til besøkstallene så langt, men det vil overraske oss stort om ikke publikumsstrømmen er tiltagende. 

I takt med arbeidet med å lansere nye modeller og gjenreise merkets anseelse og utbredelse, vil Museo Storico på sikt kunne bli like viktig for Alfa Romeo som Museo Ferrari i Maranello er blitt for søsterselskapet. 

Apropos sistnevnte: Når dette skrives i romjulen 2015, er det for få dager siden blitt publisert en kunngjøring på Ferraris nettsider om at Ferrari og FCA skiller lag. Hva dette innebærer i praksis er uklart, for selskapene har øyensynlig jobbet tettere sammen enn på lenge de siste par-tre årene, ihvertfall når det gjelder utviklingen av nye, kraftige motorer.

 

 

23 skjønnheter

Denne gangen ser vi nærmere på Bellezza-avdelingen hvor 23 skjønnheter står utstilt. Vi gjør også et lite dypdykk i museets egen historie. Bellezza betyr skjønnhet, og det er akkurat det denne avdelingen består av.

Under tittelen «I maestri dello stile» (stilens mestere) vises ni viktige designeksempler fra ni tidsperioder. 

Et annet tema, nemlig «La scuola italiana» (den italienske skole), viser oss biler som ble bygget av karosserimakeren Touring under Superleggera-merket på 1930- og 40-tallet.

Vi blir deretter presentert for ytterligere tre temaer, nemlig «Alfa Romeo nel cinema» (Alfa Romeo i filmene), «Il fenomeno Giulietta» (Giulietta-fenomenet) og «Giulia, disegnata dal vento» (Giulia, designet av vinden) med modeller fra oppgangsperioden på 1950- og 60-tallet.


La Dolce Vita

Bellezza-avdelingen viser til fulle det strålende samarbeidet mellom Centro Stile Alfa Romeo og forskjellige bildesignere. 

Høydepunktene i Bellezza-avdelingen er mange, men skal man trekke frem noen få, må det fra min synsvinkel bli 8C 2900 B Lungo, 1900 C52 Disco Volante, 6C 2500 Super Sport (ofte benevnt med tilnavnet «Villa d'Este») og ikke minst 33/2 Speciale. 

Sistnevte er en hårreisende vakker kreasjon, helt uvirkelig, som tatt ut av Flåklypa Grand Prix' eventyrverden. Men den gang ei. Det er nemlig en Carabo (med skriften «Bertone Carabo» på siden) som deltar i akkurat det billøpet.

  Flere og større bilder fra Bellezza-avdelingen finner du her.

 


 

___________________________________________________



Tekst: CHRISTIAN JARRE 

Foto: TROND BERGENE, JOHN MEDLAND og ALFA ROMEO


___________________________________________________


Fra Alfanytt #1/2016 – magasin for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.