Italiensk Dag i 2015

Italiensk Dag i 2015

Publisert av Christian Jarre den 19.06.19. Oppdatert 03.11.19.

Lørdag 25. september 2015 ble det atter en gang italofil festdag på Vålerbanen. Italienske biler med latinsk temperament satte sitt preg på et ellers bedagelig og rolig Hedmarkslandskap som badet i sol denne vakre høstdagen.

 

 

Det finnes altså en gruppe mennesker som tiltrekkes mer av lukten av eksos, varm gummi og bensin enn av den nyeste parfymen fra Karl Lagerfeld. Som elsker godt design i kombinasjon med godt mekanisk håndverk. Og som elsker lyden fra en vakker italiener. 

Den gruppen mennesker som ikke nødvendigvis har dette med bil som yrke, men helt klart som lidenskap. Og, som er sosiale individer som inkluderer likesinnede, uavhengig av bilstørrelse og årsmodell så lenge bilen har italiensk opphav. Gruppen kalles italofile autofile og har i en årrekke funnet sitt Nirvana på Italiensk Dag på Vålerbanen. Så også i september i år, der årets Italiensk Dag gikk av stabelen med mange utstillere og bilaktiviteter. 

 


Villgris i Amazonas

En rask – men absolutt uhøytidelig – opptelling summerte over 200 fremmøtte biler i alle fasonger og farver. I tillegg kom et utbud av bedrifter som stilte med egen stand, herunder Bottegaen som også denne dagen kunne by på høyaktuelle gadgets for italofile bilførere. 

For hvem med italiensk kjøremaskin kan vel egentlig unnvære et sett kjørehansker i Peccary-skinn fra en villgris i Amazonas? Flere klubbmiljøer var tilstede, og utstilte perler fra Ferrari, Fiat, Lamborghini og Lancia vitnet om aktive bilklubber for de ulike merkene som vet at det er på Italiensk Dag det virkelig tar av. 

 

 

100 desibel

For det tar av. Tegnet på at det var noe i gjære i Hedmark ble tydelig i tidlige morgentimer denne septemberdagen. Italienske skjønnheter var samlet, og flere kjørte i kolonne til samlingen. Det er svært hyggelig å se at italienske skjønnheter kan finne hverandre og spre glede på norske veier, preget som norske trafikkårer er av en ellers litt grå bilpark av asiatisk og tysk opprinnelse. Ikke noe galt skrevet om andre merker fra andre nasjoner, men også mennesker uten autofile hjerter blir berørt når en rekke vakre italienere passerer.  

Jo nærmere en kom Vålerbanen denne dagen, jo flere italienere dukket opp. Ved destinasjon Vålerbanen bar også lydnivået bud om at det var en helt spesiell dag. Lydnivået fra slike treff er da også årsaken til at samlingen ble arrangert så vidt sent, da det kun er et begrenset antall helger i året der lydnivået fra Vålerbanen kan overstige 100 dB.  

 

 

Tette fighter

Årets to siste løp i Corsa Italiana ble avviklet med sesongfinale under Italiensk dag. Dette er som ekstremsport for italofile autofile, med tette fighter og god racing! Stadig bedre førere og biler har hevet nivået, og budt på banerekorder for flere av klassene. En til tider fullsatt tribune vitnet om stor interesse for fartsfesten, der lyd og fart ga publikum opplevelser i et format som må sies å være i elitedivisjonen nasjonalt. 

Mange ivrige fotografer blant tilskuerne foreviget løpene til glede for et enda større publikum, som kanskje også vil prøve selv i 2016. Aktiviteten på webforumet med videoer, bilder og kommentarer knyttet til løpene har vært stor, og for den som har interesse av å delta, enten som fører eller tilskuer, kan nyttige tips hentes ut herfra. 


Sett kryss i boken

I tillegg bød Italiensk Dag selvfølgelig på andre autofile aktiviteter, som uhøytidelig dekksparking og uhemmet skryt av hestekrefter og Newtonmeter under eget panser. Det hører med. Med godt oppmøte, nydelig vær og masse engasjement og bilglede tyder alt på at Italiensk Dag skal leve i mange år videre. Til glede for autofile hjerter. Både italofile og andre.

Flere og større bilder fra dette arrangementet finner du her.

 

_____________________________________



Tekst: HARALD MORTEN UTNESS   

Foto: ØYVIND BERG og TROND HØGLUND 


_____________________________________


Fra Alfanytt – magasin for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.