Er du og bilen din klar for den kalde fine tida? 

Vintersesongen er snart i gang, og tiden er inne for å vinterlagre sommerbilen. Det finnes en del enkle og generelle tips for å unngå uheldig lagring, men det er ofte ikke nok dersom du virkelig vil ta vare på entusiastbilen din. 

Paraplyorganisasjonen Amcar – som Klubb Alfa Romeo Norge er tilsluttet og som jeg jobber for – har lang erfaring med vinterlagring av kjøretøy og ønsker å gi deg en mer omfattende innføring, slik at du som entusiast kan gi bilen din de aller beste forutsetninger for en trygg og problemfri vinterlagring.

Lagringsforholdene er helt avgjørende, og lagrer du bilen under fuktige forhold, vil du fort møte problemer. Biler som lagres i fuktig klima vil forvitre raskt. Fuktig klima er «døden» for karosseri, lakk, krom, elektriske ledninger, brytere og instrumenter. Sørg derfor for at bilen din lagres tørt og luftig. 

Lagringsforhold og forsikring 
Dersom du ikke har egen garasje og må lagre bilen på felleslager, er du prisgitt utleier og de andre leietakernes seriøsitet. Det er betimelig å stille seg noen spørsmål før man bestemmer seg for lokasjon. 

Har utleier en kontrakt og gode retningslinjer for lagring? Sjekker utleier at alle leietakere følger retningslinjene? Er brannsikkerheten ivaretatt? Finnes det en evakueringsplan i tilfelle brann? 

Er det noe historien er full av så er det bilbranner der flere biler står lagret. Sørg for å ha forsikringen i orden. Amcar tilbyr sine medlemmer markedets beste bilhobbyforsikring som også inkluderer lagrings- og restaureringsforsikring for uregistrerte biler.

Har du anledning, se til både bil og lagringsplass med jevne mellomrom. Vi anbefaler at du tar ut kjøretøypapirer og oppbevarer dem hjemme.



Rengjøring og beskyttelse

Det aller første du bør gjøre er å vaske bilen ordentlig, både innvendig, utvendig, under og i motorrom. Vær oppmerksom på utsatte steder der sand og skitt samles. Spyl godt med en høytrykkspyler i hjulbuer og falser. Sand og skitt trekker til seg og holder på fuktighet. 

Sørg for å la bilen tørke godt innvendig, utvendig, i døråpninger og steder der vannet kan demmes opp. Har du tilgang til trykkluft, anbefaler vi å blåse tørt der fuktighet lett samles – bak listverk, emblemer, lykter, gummilister etc. 

Når bilen er helt tørr, anbefales det sterkt at du gir bilen en polering av lakk og krom. En polering gir ekstra motstandsdyktighet, og det er langt mer trivelig å hente ut en blank bil til våren. 

Selv om det nødvendigvis ikke er avgjørende for en sikker vinterlagring, er alt du kan utføre av bilpleie før du setter bort bilen med på å gi deg en langt triveligere opplevelse når du skal hente ut bilen igjen. 

Innvendig bør alt av organisk fremmedmateriale som pølsepapir, smuler etc. fjernes. Rotter og mus har god luktesans, og det siste du ønsker er at disse gnagerne forsyner seg med stor appetitt av ledningsnett og setetrekk.

Sett varmeapparatfunksjon på resirkulasjon, slik at spjeldene er i lukket posisjon for å hindre at småkryp får en enkel vei inn i bilen. Å finne muggsopp i bilen når du skal hente den ut er ikke moro, det skyldes ene og alene fuktighet i tepper eller seter. 

Kjenn etter i gulv og seter. Oppdager du fuktighet, anbefaler vi deg å sette inn en vifteovn eller en kupévarmer i ett døgn før vinterlagring. Ta ut beskyttelsesmatter og sett alle ruter på gløtt slik at fuktigheten får komme ut.

Sett vifteovn eller kupévarmer slik at den ikke er tildekket. Har du anledning, kan dette med fordel gjentas et par ganger i løpet av lagringsperioden. 

Dersom bilen står tørt og trekkfritt, kan et mykt, pustende biltrekk anbefales for å unngå at bilen støver ned. Harde plastpresenninger er absolutt ikke å anbefale, og spesielt ikke dersom det er fare for trekk eller vind som kan sette presenningen i bevegelse. Presenninger som ikke puster kan også samle kondens. Vår soleklare anbefaling er at du styrer unna plastpresenninger.

Håndbrekk skal være av. Smør gjerne opp bevegelige deler i håndbrekkmekanismen slik at du unngår at mekanismen setter seg. 

Har bilen din smørenipler, anbefaler vi at du bytter ut til nytt fett. 

Alt av gummilister bør smøres inn med silikon, slik at de blir myke og elastiske. Silikon har også den egenskapen at den forhindrer at gummi fryser fast ved kald lagring. 

Sett rutene åpne med en liten glippe slik at du sørger god sirkulasjon av kupéluften. Glippen må ikke være så stor at gnagere kan ta seg inn. 

Dersom lagringslokalet er fullt av støv, anbefaler vi å ha rutene lukket. Har du rutene lukket under lagring, sett en såkalt fuktsluker i bilen. En fuktsluker er ikke kostbar og kan kjøpes i de fleste bilvarehus. Om du ikke har en fuktsluker, kan en raggsokk fylt med kattesand gjøre omtrent samme nytten. 



 

Oppstart i lagringsperioden 
Dersom du har mulighet for oppstart av bilen i løpet av vinteren, så anbefaler vi det. Det er dog ingen vits i å starte bilen for en kort periode, det kan gjøre mer skade. 

Starter du bilen, må motoren få anledning til å bli skikkelig varm, ellers risikerer du kondensdannelse i olje og eksosanlegg. 

Kjør bilen ut av lokalet, eller sørg for tilstrekkelig lufting ved en oppstart. 

Olje og bensin 
Skift olje og filter før du setter inn bilen. Da unngår du at forurenset olje skiller ut og setter igjen skadelige partikler på vitale deler i motoren. Det er svært viktig at du kjører motoren varm etter oljeskiftet slik at det er den nye oljen som blir liggende igjen i opplagringer, oljepumpe, oljekanaler og andre vitale deler av motoren. 

Fyll opp tanken med etanolfri 98 oktan og tilsett en bensinstabilisator. En bensinstabilisator kjøpes på nett eller hos de fleste bilvarehus. Etanolfri 98 sikrer deg mot at slanger, pakninger og koblinger forvitres. En bensinstabilisator konserverer og beskytter drivstoffet mot aldring og forhindrer korrosjon. 

Det er viktig at du ikke bare heller på bensinstabilisatoren etter du har satt fra deg bilen. Sørg for at bensinstabilisatoren får sirkulere i hele bensinsystemet. Det er kun 98 oktan som er fri for etanoltilsetning, og vi anbefaler på det sterkeste at du bruker 98 oktan hele året. 

Hjul 
Det er kanskje de færreste som setter bilen på bukker, selv om det er å anbefale. Dersom bilen skal stå på hjulene, bør lufttrykket økes, slik at man i størst mulig grad unngår «flat spots». 

Har du et ekstra sett hjul du ikke bruker, sett dem på og bruk dem som lagringshjul


 

Batteri og kjølevæske 
Ved lagring på kaldlager er det viktig at du sjekker at kjølevæsken tåler de temperaturene bilen kan utsettes for. Bruk en temperaturmåler for kjølevæske slik at du er helt sikker. Det aller beste er å skifte ut kjølevæsken med en ny. Ny kjølevæske forhindrer korrosjon i kjølesystemet. 

Batteriet skal tas ut og oppbevares fulladet og frostfritt. Står bilen i varm garasje, kan det holde med å koble fra batteriet. Sørg for at du holder batteriet fulladet med et par vedlikeholdsladinger i løpet av vinteren.

Å hente ut grombilen etter en lang vinter bør i aller høyeste grad være forbundet med glede. Følger du disse rådene, er du godt sikret mot uforutsette kostnader, ubehageligheter og ergrelser som feil vinterlagring kan medføre. 

______________________

Tekst: BJARNE REISTAD
Foto: JOHAN PETER KRAUGERUD, KARSTEN MEYLAND LEMCHE, HALDOR VALLAND og STEFFEN WESTBYE
______________________

Fra Alfanytt #2/2021 – medlemsblad for Klubb Alfa Romeo Norge. Gjenbruk er kun tillatt med Alfanytt-redaktørens skriftlige samtykke.