Visste du at klubben tilbyr deg å kjøre bilen din på bane flere ganger i året? Stradale banekjøring passer like godt for mor som far, og gjerne for tenåringen som nettopp har fått lappen. 


Det er en fin måte å bli bedre kjent med bilen og egne ferdigheter. Og i tillegg er banekjøring utrolig morsomt, spennende, og ikke minst vanedannende! 

Stradale banekjøring er et tilbud fra klubben hvor du kan prøve din egen bil på en lukket bane sammen med andre entusiaster og venner. Du får testet dine egne og bilens grenser under trygge omgivelser. 

Forskjellen på Stradale og racingserien Corsa Italiana er på noen områder ganske stor, spesielt når det gjelder sikkerhet, som f.eks. bur. Men det har ellers veldig mange likheter. Stradale kjøres med din egen privatbil og krever innløst personlig engangslisens fra Norges Bilsport Forbund (NBF), mens Corsa Italiana er en egen racingserie hvor man kjører en rigged løpsbil med årslisens fra NBF.

Banene er de samme, konstruert med store sikkerhetssoner. Alle kjører samme vei, og det samme banemannskapet overvåker og gir beskjed med lys eller flagg om det skulle være noe som skjer på banen under kjøringen. Man kjører etter gentlemans-prinsippet hvor alle skal oppføre seg og ta hensyn til hverandre, og det er ytterst sjeldent at det er hendelser på banen. Risikoen er mindre her enn på en vanlig parkeringsplass!

 

 

Sjekkliste

En typisk sesong foregår på fire forskjellige baner: Rudskogen i Østfold, Vålerbanen i Hedmark, Karlskoga ved Karlstad, samt Ring Knutstorp som ligger cirka 1 time nord for Malmø. 

  Før man kommer på banekjøring, må man passe på noen få, grunnleggende ting:

For det første må du ha med gyldig førerkort.

Dernest må bilen ha gyldige skilter og vanlig forsikring.

Du må ha hjelm og godkjent 1-lags kjøredress, og det samme gjelder eventuelle passasjerer.

Gode kjøresko og hansker anbefales.

Passasjerer må være over 150 cm høye og/eller ha fylt 15 år. 

Bilen må dessuten være i forskriftsmessig stand. Alt av lys må virke. Ingen lekkasjer av olje eller kjølevæske godtas, og bremsevæsken kan ikke være for gammel. Hvis sistnevnte er mer enn 2 år, er den sannsynligvis ikke bra nok. Husk også å rydde bilen for løse gjenstander.

  Din vanlige bilforsikring gjelder ikke på bane, men når du kjøper engangslisensen inneholder den en forsikring som ved uhell dekker personskade for deg selv, skader på tredjeperson (om du skulle være så uheldig å kjøre på noen) og på baneanlegget. Du må selv dekke eventuelle skader på eget kjøretøy.

Hvis du har glemt kjøredress, så har klubben noen dresser til utlån, men her er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

Du må sjekke væskenivåer og ikke minst bremseklosser og dekkmønster. Sørg for å peile/kontrollere motorens oljemengde både før, under og etter banekjøringen. Fyll på om nødvendig.

Har du nok mønster på dekkene og nok bremsekloss for å kunne kjøre hjem lovlig og trygt? Dette kan i enkelte tilfeller avgjøre forskjellen på en herlig banedag og tragedie, fordi du glemte å sjekke oljenivået. 

 

 

Start rolig!

De første rundene på banen anbefales det å kjøre relativt rolig. Ikke bare for å bli vant med hvor svingene går, men for å få litt varme i dekk, motor og girkasse. Deretter er det fritt frem for å kjenne på grensene, bremse litt senere og hardere, og finne idealsporet.

Etter hvert pass må man også beregne en runde med rolig kjøring for å kjøle ned bremser og motor. Det er ofte planlagt kjøring i enten 15 eller 30 minutter av gangen, så sørg for at du har nok tid til en rolig runde før du avslutter.

Bremsene er dét som får gjennomgå mest, sammen med dekkene, og mye av dette avhenger på kjøremåten. For å hindre at bremsene overopphetes, bør man heller bremse veldig hardt i en kort periode enn å file på bremsene over en lengre periode. 

Merker du at bremsene tar dårligere og at du må trykke pedalen lenger og lenger inn? Da må du kjøre en avkjølingsrunde og så inn i depot. 

Ikke bruk håndbrekk eller hvil foten på bremsepedalen om du lar bilen stå litt på tomgang. Dette kan føre til lokal overoppheting, og skivene kan slå seg. 

 

Drikk rikelig og spis godt

Natten før man skal ut på banen, lønner det seg å hvile så mye som mulig. Det er krevende å kjøre Stradale, og du får så absolutt testet konsentrasjonen din. Merker du at konsentrasjonen synker etter 7-8 runder, kjører du rolig inn i depot og hviler. 

Møt opp tidlig, og ikke stress denne dagen.

Drikk rikelig og spis godt.

Ta det som en italiener: Ha tid til alt mulig, og snakk med alle du treffer. De fleste på banetreff er som deg, over gjennomsnittet glad i bil, og hjelper mer enn gjerne nybegynnere med tips og triks. Halvparten av opplevelsen med banekjøring er miljøet, atmosfæren, humoren og dekksparkingen i depot. 

Ellers er det ganske rett frem. Du møter på førermøte, gjennomfører teknisk sjekk og betaler noen kroner. Så er det tut og kjør. Alle dagene inndeles i forskjellige klasser, som du finner på tidsskjema.

På Stradale i Norge er det også mulig å få med seg en erfaren sjåfør, eller sitte på noen runder for å lære seg noen triks. Her blir man aldri utlært!

 

 

Flaggreglene

Gult flagg: Brukes ved hendelser/fare. Senk farten og vær forberedt på å stoppe. Forbikjøring er forbudt.

Grønt flagg: Brukes etter gult flagg og opphever dette (fare over). 

Rødt flagg: Kjøringen avbrytes før tiden. Kjør runden ferdig og inn i depot.

Svart/hvitt flagg: Stradale-heatet er ferdig. Kjør avkjølingsrunde og så inn i depot.

Svart flagg: Brukes mot deg som en enkeltfører. Du må kjøre inn i depotet. Banemannskapet vil snakke med deg. Det kan være noe galt med bilen eller med kjøringen din.

Blått flagg: Slipp raskere bil forbi.

 

 

______________________________________________

Tekst: JØRUND BØRVE JENSSEN
Foto: STÅLE HOLBERG DAHL og MATTHIAS JENSEN
______________________________________________