Corsa Italiana er en racingserie som driftes på frivillig basis av Klubb Alfa Romeo Norge. Første løp gikk av stabelen i 2007. Den gangen var det bare åtte-ni biler som stilte, men i nyere tid er det gjerne opp mot 30 biler med gode, gamle italienske motorer som synger i kor. Sammen med alle de deilige luktene og lydene fra løpene og i depot er det en herlig opplevelse for store og små.


 

Blodtrimmede naturlig aspirerte Bussoer

Men det er ikke bare originalmotorer som deltar. Her snakker vi en lang rekke varianter, for eksempel 2.7-liters Busso,
2.0-liters Nordmotor med kompressor, Twin Spark med turbo og blodtrimmede naturlig aspirerte Bussoer.

 

 

Selv på lavbudsjett er gleden enorm

Det er relativt lav terskel for deltakelse, og man kan kjøpe seg nøkkelklar bil fra 25 000 kroner og oppover. I tillegg kommer lisenser, løpskostnader og generelle utgifter. Disse kan variere enormt ut i fra hvor dyp lommebok man har, men selv på lavbudsjett er gleden enorm. Man må imidlertid iberegne mange timer i garasjen, så det er en fordel om man har tilgang på fellesgarasje med bukk som man kan leie, hvis man ikke er så heldig å ha slikt hjemme.

 

 

En italiensk bil med merkeautentisk motor

 Det kjøres 10-12 løp fordelt på fem eller seks helger. Sesongåpning i Sverige på Karlskoga har blitt en tradisjon, og det samme med Italiensk Dag i august. Kravet for deltakelse er en italiensk bil med merkeautentisk motor. Deretter er det delt opp i fire klasser etter effekt og vekt. Se Corsa Italianas egne nettsider for mer informasjon.